Thursday, January 8, 2009

HMT329: Dialek Bahasa Teochew <> Bahasa Melayu Baku

1. Wa ka ai ni ku hun teng chiak huang. <>
Saya bersama Aini pergi melancong ke Genting Hingland.

2. Wang tak tak tau cham siong wu guang hi xing mung kai mi kia.<>
Kami selalu berbincang tentang topik yang berkaitan berita.

3. Yi nang yi king pak tor cap ni liao.<>
Mereka sudah bercinta selama sepuluh tahun.

4. Su Hui pak seng ku mui kok tua ok tak ceh. <>
Su Hui telah merancang untuk melanjutkan pelajarannya di Universiti

Amerika.

5. King jit, wa cua wa kai ah lek ku Taman Ria ka ta mo.<>
Pada hari ini, saya membawa adik saya pergi mengunting rambut di Taman

Ria.

6. Wa hi mang ta lao shu boi ho wa hio choi gong ke.<>
Saya berharap cikgu tidak memberi kerja rumah yang banyak.

7. Lao shu yong ting kia pak hak seng.<>
Cikgu merotan murid dengan menggunakan rotan.

8. Ba ba boi cik teng cia ho ma ma yong. <>
Bapa membeli sebuah kereta kepada ibu untuk memandu.

9. Ali hi hua cik nang ti cek guang tak cek. <>
Ali suka membaca buku berseorangan di perpustakaan.

10. Wa zi soi hi hua chio kua liao. <>
Sejak kecil lagi, saya sudah berminat untuk menyanyi.




No comments:

Post a Comment